Cesta je cíl... moje krédo (nikoli myšlenka)
a taky VYTRVALOST, TRPĚLIVOST, KLID, ROZVAHU, DOBROU MYSL A NADHLED (tolik vlastní zkušenost)

pondělí 28. dubna 2014

Len setý - linum usitatissimum

To jsem si takhle kupovala sáček se lněnými semínky a paní prodavačka při placení ledabyle utrousí: "Já ho vařím doma koním, ti pak mají lesklou srst!" Až během té věty jsem začala vnímat, že ta poznámka je určena pro mě, a nenapadlo mě nic jiného, než jí se smíchem  odpovědět, že přijdu nahlásit, jakou mám po něm srst :) Neměla jsem v plánu hledat o něm informace, ale ta srst mě fakt dostala :)
Foto: 1zachorusice.cz
Len setý - jednoletá bylina pocházející z oblasi Středního východu. Pěstovala se už ve starém Egyptě. A když už jsem u palea, musím podotknout, že byl jednou z prvních rostlin pěstovaných v neolitu, tedy, když se z lovců a sběračů stali zemědělci :)
Kdo někdy viděl kvést pole lnu, dlouho na to nezapomene. A kdo pozorně četl či shlédl pohádku "Jak krtek ke kalhotkám přišel", ví o zpracování lnu vlastně téměř vše :)

To, z čeho se tkanina či koudel udělat nedá, je lněné semínko. Z něj lze získat lněný olej, který lze velmi dobře využít při léčbě jater a cév, k úpravě cholesterolu atd..
Obsahuje nenasycené mastné kyseliny a lignan (fytoestrogen), který se používá pro prevenci rakoviny prsu a rakovinu tlustého střeva.
Zevně pomáhá při léčbě ekzému, lupénky, proti lupům.
Nejlépe zastudena lisovaný.

Celé semeno je též velmi dobře užíváno při léčbě trávicího systému, či proti zácpě. Pokud léčíme žaludek, použijeme namočené, pokud léčíme střeva, použijeme suché. Ze lněného semene se uvolňuje léčivý sliz, proto rozlišujeme způsob užití.
Pro zevní použití uvaříme kaši z mletého lnu, která pomáhá při kožních zánětech, na spáleniny, na vysušenou pokožku.

Denní dávka by neměla překročit 30 g lněného semene.

Len má užití také v homeopatii.



Foto: semena-osiva.cz
„Len posluhuje všem, na moři i na zemi, propůjčuje se každému, chudému i bohatému, jak kdo chce, k zisku i ke ztrátě. Velicí užitkové a téměř nevy­pravitelní jsou Inu, té tak maličké od pána boha stvořené a lidskému pokolení vydané bylinky.“
Matthioli

Zdroj: wikipedia.cz, bylinky.doktorka.cz, janinareiki.estranky.cz, celostnimedicina.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat