Cesta je cíl... moje krédo (nikoli myšlenka)
a taky VYTRVALOST, TRPĚLIVOST, KLID, ROZVAHU, DOBROU MYSL A NADHLED (tolik vlastní zkušenost)

středa 13. listopadu 2013

Kruhový objezd, nebo křižovatka?

Tak, už se to stalo. Padla hranice, jejíž překročení mě vedlo k zamyšlení. Někde v průběhu posledních čtrnácti dnů, mezi minulým a nedělním vážením (míry pro teď ponechám stranou, v té chvíli na váze šlo o něco jiného, než jen číslo) mi váha poklesla půl kila pod 73 kilo. Já vím, to číslo je většině z vás k smíchu, ale byla to pro mě celá léta taková psychologická hranice. Tolik jsem vážila i kdysi na gymplu, celé roky jsem ho používala jako takovou podivnou mantru. Pravda, po narození druhého syna se mi podařilo zhubnout na 66,5 kg, ale hlava řešila vždy číslo 73.
Pro klid - míry taky pomaličku klesají, na tahle čísla "jedu" až posledních třičtvrtě roku.


Navíc - v pátek jsem něco hledala v šuplíkách s oblečením a jako vždy se to zvrhlo v hloubkový průzkum. Synova přítelkyně byla u toho, když jsem narazila na dvoje odložené džíny. Ještě minulou zimu jsem je vlastně ani nedopnula. Volám na ni "kdybys potřebovala na něco džínovinu..." Nedořekla jsem, protože v tu chvíli se ono nevinné děvče počalo šíleně řehtat. Následně z ní vylezlo čemu. Jak jsem ty kalhoty vzala do rukou a rozložila je držíc přitom před sebou, v mém obličeji se objevil vyděšený výraz a oči mi málem vypadly z důlků. Já si jen uvědomuji, co všechno mi v tom zlomku vteřiny proběhlo hlavou. Ty roky strávené a promarněné v zajetí nedbytečného množství tělesného tuku, kdy jsem se děsila každého jara a léta, které budu muset trávit poněkud více odhalena. Ta nechuť chodit po obchodech koupit si třeba tričko (trička nešiju), či cokoli jiného. Ty hodiny v prodejnách spodního prádla při výběru podprsenky, kdy jsem - v lepším případě - odcházela zpocená a v ruce balíček s předraženým nevzhledným "kouskem" (velká prsa asi nepotřebují krásný obal - a ty hezčí nedržely pořádně tvar), v horším případě zpocená a s pocitem trapnosti a studu, protože ten velký úklid, který v obou případech paní prodavačku čekal, nedostala ani zaplacený :)

Cesta je cíl, stojí v podtitu tohoto blogu. Tak jsem asi dospěla na křižovatku. Nikoli do cíle, ten je za horami a doly. Teď jen, kterou cestou se dát. Pěšky, to dá rozum, pohyb je zdravý :)
O pohybu mám momentálně jasno - Zuzka a Bob to jistí. Možná potkám ještě někoho jiného, uvidíme, ale s těmi dvěma (Jill odpustí, jsem jí za MNOHO vděčná) se mi teď šlape velmi dobře.

Co jiného mi ale dělá zmatek v hlavě, je opět otázka, co do zobáčku. Nejsem na tom jako na jaře, kdy jsem řešila opravdu nevhodnou stravu, teď mi jde spíš o jakési doladění.


Kniha od Jill se mi sice od maminy vrátila, hned jsem ji na neurčito zapůjčila potřebnější kolegyni a tak si zatím čtu na netu. 



Prostě si chci určit směr.

Prošla jsem různými stránkami, abych si přečetla, že například paleo stravování znamená jíst to, co bylo k nejspíš "běžně k dostání" kdysi před lety, kdy jsme byli lovci a sběrači. Cca 3 tři milióny let se lidstvo živilo tím, co si člověk ulovil, utrhl, vytrhl, vydloubl (odpovídal tomu i příslušný pohyb). Maso z divokých zvířat, ryby, hmyz, plazi, vejce, ovoce, zelenina, kořínky, něco oříšků . Až v posledních deseti tisících letech vzniklo a rozvinulo se zemědělství. Tehdy přibyly obiloviny, luštěniny, mléko, rafinované cukry a rafinované tuky.
 
Na netu je několik zajímavých stránek na toto téma i s recepty, na této je připojen i blog popisující průběh změn při přechodu na paleo stravování.




Další směr - raw. Vše co se sní, je syrové (včetně případného masa), živé (tedy enzymaticky), čerstvé, naklíčené (suché obilí a některé druhy luštěnin vhodné k naklíčení jsou jako suché neživé, až po naklíčení se označují za živé). Sušené (do 42 - 45 st. C, pozor na zničení enzymů), případně mražené (k pozdějšímu použití).

Vegetariánství - ať už s mlékem, vejci, atd., či bez nich, popisovat netřeba.



No, asi takhle. Nejspíš (alespoň prozatím) nepůjdu striktně žádným z uvedených směrů. Zatím jsem o nich v podstatě jen četla, ale vyhýbat se jim nebudu. Spíš bych ze sebe mohla udělat takového malého pokusného králíčka, vyhledávat paleo nebo raw recepty a zkoušet je na sobě a pak na případném čtenáři :)



Dnes, pokud je to jen trochu možné, se snažím zachovávat pravidla clean- eating.
Tedy jíst potraviny pokud možno čerstvé, chemicky nedochucované a neupravované, i když mám stále jeden velikánský černý puntík a to obědy v naší "závodce". Možná by to měla být výzva pro příští rok (roky) a mohla bych přitom začít zkoušet to, co jsem o pár řádků výš slíbila.



Shrnutí: změn se nebojím, od jara jsem jich taky pár udělala, jen si je naordinuju postupně, s chlebem s máslem a šunkou k snídani, či těstovinami k večeři jsem se taky loučila pár dní (týdnů?). Bude to pro příště maso?, mléko?, vločky??? 

Žádné komentáře:

Okomentovat